Akik idejöttek::: in English :::
Cartier-Bresson, Henri   
Kincses Károly felvétele,
Arles, 1998
 
zoom »» 
Cartier-Bresson, Henri
1908 (Chanteloup)

Az 1920-as években kizárólag festészettel foglalkozik, több francia mesternél tanul, majd 1928-29-ben Cambridge-ben folytat festészeti és irodalmi tanulmányokat.

1931-ben kezd fényképezni, ekkor vásárolt Leicájához mindvégig hû maradt. 1934-1935-ben egy mexikói néprajzi expedíció fotósa. 1935-ben New Yorkba költözik, szabadúszó fotográfusként dolgozik, s Paul Strand-del együtt a filmezés technikáját tanulmányozza. 1936-39 között Jean Renoir asszisztense, részt vesz a La Vie est a Nous és a La Régle du Jeu forgatásán. 1937-ben Herbert Kleinnel dokumentumfilmet forgat a spanyol köztársasági hadsereg kórházairól.

1939-ben a hadsereg tudósítószázadának fényképész lesz. 1940-43 között a Vogézekben egy hadifogoly-táborban raboskodik, de megszökik. 1943-ban festõmûvészek portréit készíti el, s õ maga is visszatér a képzõmûvészethez: gouache-képeket csinál. 1944-45-ben végigfényképezi Franciaország és Párizs felszabadítását. A háború után Párizsban él, szabadúszó fotográfusként dolgozik.

1947-ben a Magnum ügynökség egyik alapító tagja.

Több alkalmommal is kitüntetik az Award of the Overseas Press Club of America díjával (1948, 1954, 1960, 1964)

Az 1950-es évektõl több nagyszabású fotós körutat tesz, jár Indiában, Burmában, Pakisztánban, Indonéziában (1948-50), a Szovjetunióban (1954), Kínában (1959), Kubában, Mexikóban, Kanadában (1960).

Az 1960-as években több dokumentumfilmet forgat brit és német televíziók számára.

1974-tõl tevékenysége súlypontja áthelyezõdik a festészetre, rajzra, egyre kevésbé foglalkozik fényképezéssel.

Elsõ önálló kiállítását 1932-ben rendezte a New York-i Julien Levy Galériában, ettõl kezdve fotográfiáit a világ legjelentõsebb múzeumai és galériái mutatták be önálló kiállítások százain.